En häxas anatomi

29 augusti 2010

En berättelse om sådant som är för bra för att vara sant.

AKT 0: SANNINGEN SKA TYSTAS

I en universitetsbyggnad på gamla universitetet Georgia-Augusta i Göttingen finns en ungmö som yrar ur sig sanningar. Det är magi i luften. Flickans förutsägelser leder vetenskapsmännen på nya vägar och till nya upptäckter. Lektorerna vet inte om de ska skratta eller gråta, flickan gör ju deras jobb.
En demon av flytande metall vill förgöra oraklet. Demonen har placerat sig i Dr Obehuns arbetsrum I form av en tamburmajor av smidesjärn. Dr Obehun anlitar rollfigurerna att utföra en grundlig undersökning av oraklet. Han vill veta hur oraklet fungerar.

AKT 1: VINTERTRÄDGÅRDENS ORAKEL

Flickan har bundits upp mot en vägg med vita tyger iförd en vit löst sittande klänning. Hon ser nästan korsfäst ut. Anledningen är att hon annars riskerar att göra sig själv illa. I tre riktingar och i taket är materialet glas som släpper in rikligt med solsken. I vinterträdgården är det fuktigt och kvavt bland alla växter som odlas här.
När rollfigurerna träder före oraklet händer först ingenting. Flickan tycks sova för att plötsligt slå upp ögonen och stirra hjälten stint i ögonen.
-Jag är död. Min klänning är försvunnen. Jag ligger där på golvet med en kniv i bröstet, flämtar oraklet fram.
Dr Obehun som visat rollfigurerna till oraklet börjar genast bortförklara händelsen. Han säger att oraklet ofta kommer med halvsanningar och rena galenskaper.
-Det är inget att bry sig om. Ni ska inte behöva ta i detta, jag river kontraktet. Om äventyrarna propsar på att undersöka ger Dr Obehun slutligen med sig. Dr Obehun bjuder in äventyrarna på te med honom själv och några andra lektorer.
Under måltiden berättar en av lektorerna att flickan kallas Gåsflickan av studenterna. Hon anses vara lik statyn Gänseliesel i fontänen nere vid stadshuset. Något som äger sin riktighet.

AKT 2: EN NYTTIG IDIOT

Från och med nu är inte ens äventyrarna välkomna in i vinterträdgården längre. De får vistas på universitetsområdet. Utanför vinterträdgården står det två vakter. Man kan även spana på flickan utifrån genom något av fönstren och med tiden bevittna hur Dr Obehun klär flickan i rustning. Om man besöker flickan trots förbudet berättar hon att tiden snart är ute.
-Jag tycker inte om känslan av metall mot min hud, tillstår hon oavsett om hon redan bär rustning eller ej.
Man kan bryta sig in i Dr Obehuns arbetsrum och där i en garderob finns flickans klänning. Den är vit, hel och ren. Ingen kniv har stötts genom tyget och inget blod finns på klänningen. När klänningen upphittats är flickan redan mördad. Dr Obehun kan erkänna att han tagit klänningen för att istället klä flickan i kyrass. Dr Obehun minns inte hur han fått tag på metallrustningen.
Man kan spåra flickans härkomst till en skräddarfamilj nere i Göttingen. Föräldrarna kan berätta hur flickan i hela hennes liv fått episodiska anfall, yrat och rivit sig själv blodig. Föräldrarna hoppas att Dr Obehun ska kunna bota henne. De har fått höra att flickan är på bättringsvägen.

AKT 3: METALL OCH BLOD

Flickan ligger naken och död på golvet i vinterträdgården. En kniv sitter i bröstet. Om äventyrarna rör vid kniven händer följande: Kniven smälter och sugs in i den arma flickans kropp. Man kan se hur flytande metall sprids i flickans blodomlopp och när spridningen når slutet av hennes lemmar skjuter metallspröt ut ur henne. Hon lyfts upp på spidellika ben av metall och elaka bilor spelar med utgångspunkt från hennes anlete. Med ett skri från en död människas stämband går hybridvarelsen går till attack! Varelsen kan återforma sig om inte delarna kokas i vatten.

SLUMPMÄSSIGA HÄNDELSER

1. En grupp studenter hälsar äventyrarna och vill diskutera kursval.
2. En lektor söker gruppens mentor och vill ha råd i ett vetenskapligt spörsmål: Kan man bota vrede genom att tappa svart galla från kroppen?
3. Två unga män råkar i gräl om en ung dams intresse. En handske kastas och det konstateras att bara en duell kan lösa tvisten. Dueller är förbjudna. Äventyrarna erbjuds bevittna spektaklet.
4. Brandlarmet går. Folk ringer i klockor. Äventyrarna kan upptäcka hur det ryker från universitetets kapell. En snabb räddningsinsats kan bevara byggnaden samt rädda prästen. Händelsen kan med fördel spelas som en utmaning 11.
5. En undersökande äventyrare snubblar på en text som beskriver äventyrarens släktträd. Arbeta ut detaljerna gemensamt med spelaren.
6. Porträttet på en stor tavla i ett trapphus anses vända blicken efter förbipasserande. Folk säger sig få rysningar av att passera. Egentligen är det bara en effekt av målarens hantverk och det levande ljuset.

OM SPELARNA FÖRLORAR

Demonen klättrar ut från vinterträdgården och vidare ner i Göttingen. Väl där förvandlar sig demonen till en hjulaxel på en kaross och inväntar vidare färd iväg från Göttingen. Det finns fler sanningssägande häxor i världen och demonen finns till för att förgöra dem.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s