Skatten

23 juni 2010

De flesta äventyrsidéer går ut på att någon ska skaffa något. I 66 demoner benämns detta något för skatten. Skatten kan vara något så tydligt som en kista med guld men det kan också vara en väska med okänt innehåll, en röst i parlamentet eller en kvinnas gunst. Kort sagt skatten är vad skuggan och hjälten tävlar om att vinna.

Genom att definiera skatten är man redan på väg att skapa ett nytt äventyr. Om spelledaren slagit fast att skurken är en piratkapten och att skatten är en röst i parlamentet så ger sig resten av äventyret lite av sig självt. Fundera lite på varför en piratkapten behöver vinna en röst i parlamentet och fortsätt läsa sen.

Tänk om drottningen har uttalat att hon vill utlysa en amnesti för de pirater som ändock tjänat kronan i strid bortom haven. Parlamentet diskuterar saken och kallar till  omröstning, för eller emot. Det tycks dock att amnestilagen kommer att röstas ner. Men det krävs bara att en ledamot ändrar sig.

Piratkaptenen låter mörda en av parlamentsledamotens döttrar. Ett avskyvärt brott. Samtidigt låter piratkaptenen ledamoten veta, brevledes, att den andra dotterns liv är priset för att rösta rätt. -Se där Akt 0 är klar!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s