Strid

27 september 2009

Krigare har 3+ på att anfalla i närstrid, skyttar har 3+ på att avfyra avståndsvapen och kastare har 3+ på att attackera med bomber. Snärjare har 3+ på att manövrera. Har man rätt utrustning kan man anfalla, skjuta eller attackera oavsett klass men då med 5+. Rollfigurer har i allmänhet 6 livspoäng LP.

Spelledaren har alla fiender i en reserv, en pool med fiender framför sig. Dessa är inte i närstrid och representeras med fördel av tärningar. Spelare kan i strid avancera eller manövrera med sin rollfigur.

Lee Van Cleef

Avancera innebär att man tar en fiende från reserven och ställer den i närstrid med sig själv. Man kan även ta en fiende från någon annan rollfigurs närstrid.

Manövrera innebär att man tar bort en fiende från egen närstrid. Spelledaren ställer den istället i närstrid med annan rollfigur eller tillbaka i reserven. Snärjare kan om de slår 3+ flytta en fiende till reserven eller till vilken närstrid som helst.

Anfall sker alltid mot fiende i egen närstrid. Skott sker mot fiende i annan rollfigurs närstrid eller mot fiende i reserven. Attack sker alltid mot fiender i reserven. Snärjningar sker mot vilken fiende som helst. Man kan inte skjuta eller attackera om man själv befinner sig i närstrid.

Spelledaren kan storma, varje runda, med upp till drygt halva reserven, och flyttar då fiender in i närstrid med valfri rollperson. Därefter ska spelledaren anfalla i närstrid och skjuta med fiender i reserven företrädelsevis på rollfigurer som inte är i närstrid. Fiender byter inte motståndare på eget bevåg utan bara om de manövreras ut till reserven igen. Om en rollfigur faller i strid flyttar fienden tillbaka till reserven.

När en spelare träffat en fiende ska man slå skada. Om man slår lika med eller mer än fiendens nuvarande stridsvärde SV äger man fienden och kan diktera dess öde. Det ödet ska vara något som man rimligen kan utsätta någon för på några få sekunder med den beväpning man anses hålla i. Det kan vara saker som att kasta till marken, avväpna, skrämma till lydnad eller till och med döda. Om man slår lägre än fiendens nuvarande SV sänker man motståndarens SV med 1.

När en kastare slår skada slår man två tärningar och väljer den lägsta. Resultatet affekterar samtliga fiender i reserven.

En rollperson per strid kan välja att mirakulöst räddas undan skada. Istället för att ta skada som normalt skulle sänka rollfiguren till 0 LP slår spelaren en tärning och har så många LP istället. Spelgruppen avgör enhälligt om miraklet ska aktiveras.

Fiender slår inte för att träffa istället gör de skada lika med ett tärningsslag – om tärningsslaget är lika med eller mindre än fiendens SV. Vid 0 LP ägs rollpersonen av fienden. Spelledaren avgör rollpersonens öde. Fiender har mellan 1 och 10 i stridsvärde, summan bestäms av spelledaren innan striden. Synnerligen svåra fiender har 6 i SV eller mer.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s