3+

31 augusti 2009

För att avgöra om en rollperson lyckas med något slår man en tärning och om resultatet är 3 eller mer har man lyckats. Det används främst för färdigheter och attacker, men även i största allmänhet.

Ibland vill man veta hur bra man lyckas. Då slår man ytterligare 1T6 för att få fram effekten. Rent allmänt ska SL vara sparsam med att kräva en viss effekt. Effektkrav ska endast användas i särskilda fall.

Exempel: En hjälte vill vinna initiativet i en drabbning med pirater. Spelaren slår 1T6. Om slaget är 3 eller högre så vinner hjälten initiativet. Om SL vill göra en poäng av att piraterna är särdeles kvicka kan ett effektkrav 4 vara på sin plats.

Om man vill använda en färdighet eller vapen som man inte behärskar får man kanske låna den av en medspelare, men det kräver att rollpersonen man lånar färdigheten av finns tillhands för vägledning.

Om man misslyckas med en färdighet kan man försöka igen när omständigheterna märkbart har förbättrats. Detta genom att skaffa ett bättre verktyg, ta hjälp av någon eller invänta bättre tider.

Tänk på att vissa saker är så enkla att man lyckas automatiskt medan andra är omöjliga att genomföra. Spelledaren avgör vilka handlingar som är enkla, utmanande (3+) respektive ogenomförbara.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s